Zelf een online cursus maken
Hoe kan je zelf een online cursus maken, het online zetten en deze verkopen? We bekijken de verschillende stappen zodat je nadien zelf aan de slag kan om je eigen online cursus te maken.
Hierbij ook alvast enkel links om meteen van start te gaan.
online training succesvol lanceren
3 inzichten waarmee jij een succesvolle online training ontwerpt voor meer impact, vrijheid én inkomen.
Gratis training
Cursus software
Je cursus online zetten doe je via een e-learningplatform of een zelfgebouwde omgeving. Bekijk hier alle mogelijkheden.
E-mail marketing software
Geïnteresseerde mensen op de hoogte houden van waar je mee bezig bent, ze voorzien van tips en uiteindelijk je cursus aan lanceren.
Populair geworden
Online cursussen bestaan al heel wat jaren. Sommige gingen er toen meteen mee aan de slag zowel als maker of als deelnemer. Maar sommigen durfden niet.
Het probleem was dat veel mensen het nog niet echt vertrouwden of zo’n online training niet echt zagen zitten. Krijg je na betaling wel toegang, hoe werkt het technisch allemaal precies, ga ik dan wel iets leren,… Er waren allemaal dingen die hen tegenhouden om de cursus te kopen.
Maar daar heeft corona verandering in gebracht. Ineens moesten we wel allemaal online gaan aangezien we niet fysiek samen mochten komen. Teams spraken met elkaar via online meetings, seminars werden webinars en wie een fysieke workshop gaf, ging er toch eens over nadenken om een online cursus te maken.
Een online cursus of training heeft heel wat voordelen, zowel voor de maker als de deelnemer. Zo hoef je niet op een bepaald moment op een bepaald plek te zijn. Je bereikt ook niet alleen de mensen die in je buurt wonen, maar je kan geschikte klanten vinden aan de andere kant van het land.
Je kan ook beter gaan opschalen. Als jij een fysieke training geeft en er kunnen 10 personen deelnemen, dan zou je kunnen zoeken naar een grotere zaal zodat je meer personen tegelijk kan helpen. Of je zou je workshop of training vaker kunnen geven. Maar op den duurt houdt het ook op.
Als je een online cursus maakt, dan kan je heel veel deelnemers verder helpen zonder dat het ten koste van de kwaliteit hoeft te gaan. Je kan het ook zien als een (deels) passieve business. Je maakt de cursus maar op het moment dat de inkomsten daarvan binnen komen hoef jij niet aan het werk te zijn.
Het maken van een online cursus gaat in verschillende stappen. Je gaat eerst op onderzoek uit over wat het onderwerp van je cursus zal worden, daarna ga je de inhoud maken, je gaat de cursus in een omgeving plaatsen zodat deze alleen toegankelijk is voor klanten en je gaat marketing doen en de cursus ook verkopen.
Klinkt je dat allemaal nu nog wat moeilijk? Geen paniek, we leiden je doorheen dit proces.
Laten we aan de slag gaan.
Welke cursus ga jij maken?
Allereerst is het belangrijk om een goed onderwerp voor je cursus te vinden. Als je nu al een fysiek workshop geeft die regelmatig mensen trekt, dan is het duidelijk wat jouw onderwerp kan zijn. Je kan deze fysieke workshop gaan omvormen tot een online versie.
Als je nog geen cursussen geeft, dan kan je eerst een brainstorm doen. Zet alle ideeën eens op papier. Zet je computer opzij en ga volledig los in het verzinnen van ideeën. Wat doe je nu als business en hoe zou je dat in een stappenplan kunnen gieten. Wat vind je leuk om te doen, waar kan jij mensen mee helpen, waar weet jij heel veel van af, heb jij een unieke aanpak over iets?
In eerste instantie ga je je nog geen vragen stellen bij deze ideeen. Gewoon laten stromen. Niet denken of het wel of geen goed idee is. Dat komt later wel.
Wat ik in de loop van de jaren geleerd heb, is dat je niet zomaar iets wat ikzelf leuk vind om over te vertellen als cursus ga aanbieden. Misschien zit daar wel niemand op te wachten. Als je een onderwerp hebt wat mat mensen echt boeit, waarmee ze verder geholpen worden, wat hun probleem oplost, dan zal je merken dat het achteraf ook veel makkelijker te verkopen is.
Hoe kom je hier nu achter?
Dat kan op verschillende manieren. Heb je al klanten, dan kan je eens navragen welke vragen en problemen zij zoal hebben. Is er één van je ideeën die dat probleem zou kunnen oplossen? Of kan je het idee anders formulieren zodat het een oplossing zou zijn voor hun probleem.
Je kan ook goed luisteren naar waar mensen in je omgeving achter vragen, waarvoor komen ze altijd bij jou terecht. Heb je volgers op social media dan kan je bijvoorbeeld 3 ideeën voorleggen en vragen waarin ze interesse zouden hebben.
Wil je helemaal zeker zijn dat mensen jouw cursus zouden kopen, voordat je al het werk erin stopt om de training ook te gaan maken en het online te gaan zetten? Dat kan door het organiseren van een voorverkoop van de cursus.
Je maakt dan een salespagina met daarin de info over jouw cursus. De titel, een plaatje, welke problemen lost het op, wat is achteraf het resultaat. Dat hoeven niet per se wereldproblemen te zijn, het kan ook gaan om ontspanning of plezier krijgen. Wees wel transparant en geef duidelijk aan dat ze nog niet onmiddellijk toegang zullen krijgen. Dat dit een voorverkoop is en wanneer ze de cursus kunnen verwachten
Heb je al een e-mail lijst dan kan je deze salespagina alvast naar je lijst sturen, je kan het ook delen op social media. Bereik je nog geen mensen dan kan je ermee adverteren.
Verkoop je al daadwerkelijk cursussen zonder dat je iets hebt, dan weet je dat er vraag naar is en kan jij aan de slag met het maken ervan.
Structuur maken van je online cursus
Je hebt het in de vorige fase al een beetje gedaan, maar wat wordt het concrete doel van de cursus. Wat kan men na het volgen van je cursus, wat hebben ze bereikt, hoe voelt men zich nadien. Dat kan zowel het afkomen van een huidprobleem zijn, een eigen gemaakte taart gebakken hebben, een businessplan opgesteld,….
Net zoals je een brainstorm gemaakt hebt van ideeën voor het onderwerp van je cursus, kan je nu een brainstorm maken voor de inhoud. Wat moet je klant zeker leren of oefenen zodat zijn probleem is opgelost of tot het resultaat behaald is van wat men wilt.
Vervolgens ga je alles ordenen in de volgorde die daarvoor nodig is. Je maakt een stappenplan om het resultaat te behalen. Sommige van deze lessen kan je onderverdelen in hoofdstappen, dat worden de modules van je cursus. Zo kan je cursus uit 5 modules bestaan en daaronder vallen dan de afzonderlijke lessen.
Inhoud van je online cursus maken
Nu de structuur duidelijk is kan je elk afzonderlijk deel gaan invullen. Om zoveel mogelijk resultaat bij de deelnemers te behalen, kan je ermee rekening houden dat verschillende mensen verschillende manieren van leren hebben.
Zo zal de ene iets beter onthouden als hij het gehoord heeft, de andere wil het graag visueel voor zich zien, een derde leest het graag en nog een ander zal het pas tot zich nemen als deze er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaat door ermee bezig te zijn en oefeningen te doen.
Je kan dus je cursus zowel voorzien van tekst, video, geluid als oefeningen. Je kan ook op het einde van elke module een quiz voorzien zodat een deelnemer kan checken of hij de lesinhoud begrepen heeft.
Om te starten kan je kijken wat je eigen persoonlijke voorkeur is. Je kan dus starten met alles als tekst uit te typen en er vervolgens video’s over te maken. Of je kan starten met video’s opnemen en deze daarna uitschrijven als tekst.
Op zich heb je niet veel materiaal nodig voor het opnemen van je cursus. Houd je het heel basic, dan kan je enkel tekst voorzien, en als je graag met video werkt dan heeft elke moderne smarthphone wel een goede camera.
Je kan ook video’s maken zonder zelf in beeld te komen. Om iets uit te leggen vanaf je beeldscherm kan je screen recording software gebruiken. Deze software filmt je beeld en eventueel ook je geluid. Je kan dan kiezen om je volledige scherm of enkel een bepaald venster te tonen.
Kom je wel zelf in beeld dan zijn 2 dingen belangrijk: dat je voldoende licht hebt en het geluid.
Licht
Als je zelf filmt dan kan je het professioneler laten ogen door voldoende licht te voorzien. Film dus best tijdens de dag als je geen externe verlichting hebt. Je kan hiervoor in de buurt van een raam gaan zitten. Zorg er dan voor dat het licht op je gezicht schijnt of een beetje langs opzij. Zeker niet langs achter want dan zal jij er als een zwarte schim uitzien.
Wil je toch graag ’s avonds filmen of is het vrij donker in huis dan kan je werken met een set daglichtlampen.
Geluid
Nog belangrijker dan licht is geluid. Als er veel ruis op zit of het klinkt alsof je in een blikken doos zit, dan is het voor mensen moeilijk om hun aandacht vast te houden. Je kan daarom met een externe microfoon gaan werken. Voor een iPhone met 3,5 mm jack gebruiken wij een Røde smartlav+. De nieuwste iPhones hebben deze aansluiting niet meer maar er zijn ook microfoons verkrijgbaar met lightning aansluiting.
Welke software om je online cursus te maken?
Je hebt je video’s, teksten, werkboeken,… maar deze moeten uiteraard ook tot bij de klant komen. Daarvoor kan je een LMS (learning management system) gebruiken. Dat is software waarin je cursussen kan aanmaken met daarbij meerdere modules en lessen. Heel wat van deze tools hebben ook de mogelijkheid om een quiz toe te voegen.
Wij maken gebruik van Huddle, maar er is nog veel meer keuze. Zo heb je de keuze om je cursusomgeving zelf te bouwen met wordpress en een plugin zoals Learndash. Of je kan een e-learning platform gaan gebruiken. Het voordeel daarvan is dat de hele omgeving al klaar staat en jij je enkel bezig moet houden met het online zetten van je cursus.
Bekijk hier alle info over cursus software.
De cursusomgeving staat meestal op een apart domein. Als www.jebedrijf.nl de website van je bedrijf is, dan kan community.jebedrijf.nl of academy.jebedrijf.nl de url naar je cursusomgeving zijn. Je maakt dus een subdomein aan. Gebruik je een extern platform dan heb je vaak ook de mogelijkheid om toch je eigen url te tonen i.p.v. hun url.
Geraak je er niet uit welke software het beste is voor jouw cursus, laat dan zeker iets weten en dan helpen we je ermee verder.
Je gemaakte cursus verkopen
Heb jij de ultieme test gedaan om te kijken of je idee aanslaat dan heb je in het begin misschien al verkopen gedaan. Maar indien niet dan kan je nu nog altijd aan de slag met verkopen.
Betaalsysteem
Sommige van de cursusplatformen hebben ook een betaalmogelijkheid geïntegreerd. Gebruik je zoals ons Huddle, dan kan je werken met Plug&Pay om betalingen te ontvangen. Het voordeel hierbij is dat alles in het Nederlands is en je een goeie en Nederlandstalige klantenservice hebt. Ook zijn de betaalpagina’s geoptimaliseerd voor conversie waardoor je makkelijk iets extra kan verkopen bij je cursus, een ebook mee in het winkelwagentje of persoonlijke online coaching als upsell zijn enkele voorbeelden.
Salespage maken
Een salespage (of verkooppagina) is een pagina waarop de info staat over jouw cursus en verder niks. Hier haal je ook het menu en de footer weg zodat alle afleiding verdwenen is. Behalve de details over de inhoud vertel je hier ook wat het resultaat is dat ze gaan behalen na het verkopen. Ook kan je ervaringen van andere deelnemers hierop vermelden. Achter de betaalknop kan dat het betaalformulier komen.
Marketing
Als alles technisch klaar staat kan je helemaal los gaan in je marketing. Laat iedereen weten waar ze de info over je cursus kunnen vinden. Of toch zeker je ideale klanten.
Heb je een e-mail lijst dan kan je een lancering doen bij de volgers van je lijst. Je kan het delen op Facebook, Instagram, op Instagram stories wat meer vertellen, er Youtube-video’s over maken,…
Dit is een ongoing proces. Het is niet dat je één keer lanceert en dat je daarna niks meer van marketing hoeft te doen. In elk nieuw blogbericht dat je online zet kan je ook verwijzen naar je cursus. Op bepaalde momenten kan je opnieuw een actie doen met de cursus. Je verjaardag is daarvoor een goede gelegenheid.
Wil je nog meer mensen bereiken dan kan je gaan adverteren, met influencers of affiliates werken.
Adverteren
Adverteren kan op Facebook, Instagram, Youtube of via Google Ads.
Het voordeel van de eerste twee is dat mensen het kunnen delen en erop reageren waardoor het ook weer bij hun volgers getoond kan worden. Het voordeel van Google Ads is dat mensen in Google gericht op zoek zijn naar iets en jouw advertentie dan veel relevanter is dan als men een beetje zit te scrollen op Facebook.
Samenwerkingen
Je kan een influencer toegang tot je cursus geven en deze persoon kan hierover vertellen. Een deel van de volgers is misschien ook geïnteresseerd. Wat nog beter werkt is met affiliates werken. Deze mensen maken content en promoten daarin jouw cursus. Komt hier een verkoop uit, dan krijgt deze affilate een commissie. Sommige e-learning systemen hebben een ingebouwd affiliate systeem en als je met Plug&Pay werkt kan je voor het pakket kiezen waarmee affiliates je product ook kunnen promoten. Je producten komen dan ook in een Marketplace te staan waar allemaal affiliates naar kijken of er iets bij zit dat ze kunnen promoten dat aansluit bij hun eigen website.
Community maken voor je online cursus
Wil je behalve de cursus aan te bieden ook een plek voorzien waar deelnemers met elkaar in gesprek kunnen gaan dan kan je een community gaan bouwen. Je kan ervoor kiezen om een Facebook groep aan te maken en deze af te schermen. Zodra een deelnemer zich aanmeld kan je een e-mail sturen met daarin de link naar de groep voor de cursus.
Je kan ook kiezen voor een cursussysteem met geïntegreerde community of forum. Hierin kan je vaak ook onderverdelingen maken zodat als je meerdere cursussen hebt, de deelnemers in aparte groepen kan stoppen.
Het voordeel van een community is dat deelnemers met elkaar contact kunnen hebben. Sommige mensen gaan juist naar een fysieke cursus voor het contact, dus je kan dit opvangen door het ook online aan te bieden. Zo kunnen ze elkaar vragen stellen en hun vorderingen delen. Jij kan er zelf ook aanwezig zijn om je klanten nog meer verder te kunnen helpen.
Feedback om je cursus beter te maken
Zodra de deelnemers de cursus afgerond hebben (of al een groot stuk hebben gevolgd) dan kan je hen om feedback vragen. Je zou hen eventueel kunnen opbellen, maar je kan ook wat vragen doormailen. Je kan dit geautomatiseerd doen door het in te stallen na een x-aantal dagen of weken in je autoresponder.
Op basis van deze feedback kan je je cursus gaan verbeteren. Zijn er bepaalde onderdelen onduidelijk, dan kan je deze duidelijker maken, missen ze nog een stuk dan weet je dat je dat kan toevoegen.
Maar vraag zeker ook wat er goed aan is en welke resultaten ze misschien al behaald hebben. Dit zijn prachtige testimonials dat je kan gebruiken in je marketing.
Nu je alle stappen weet om een cursus te maken, zijn wij heel benieuwd met welk idee jij aan de slag wilt. Laat het zeker even weten. Heb je nog vragen, weet je niet goed welke software te gaan gebruiken,… vraag het ons en we helpen je verder.